a média egy hatalmi ág

mediapolitikak

mediapolitikak

A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon /1

2015. október 08. - horvathdorka

A magyar lakosság politikai tájékozódását 2015 elején mérték fel, amely 2400 szavazókorú személy egyéni megkérdezésével vizsgálódva készült el. Mindez a Mérték Médiaelemző Műhely megbízásából, és a Medián Piac- és Közvéleménykutató Intézettel való szakmai együttműködés keretében történt. A vélemény- és sajtószabadság elkötelezett támogatójaként, a Mérték Médiaelemző Műhely feladata: a 2010-ben elfogadott médiatörvények, valamint a további médiapolitikai döntések végrehajtásának és hatásainak elemzése, és az elkészült elemzések hazai és nemzetközi publikálása. A két vállalkozás együttműködése hatásosnak bizonyult, hiszen míg a Mérték Médiaelemző Műhely a médiatörvények és médiapolitikai döntések terén vizsgálódik, addig a Medián a társadalomkutatás és a politikai közvélemény folyamatos vizsgálatával foglalkozik. Jelen esetben, médiairányítási szempontból a legfontosabb szerepe a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) van, azon belül pedig a Médiatanácsnak, mint önálló hatáskörű szervnek. Ugyanis a 2010-es Médiatörvény nagymértékben megnehezítette a törvényben résztvevő médiumok mozgásának terét. Ez főképpen az RTL Klubot és a TV2-t érintette, tehát a két nagy kereskedelmi csatornát, de emellett a politikai tartalmakat sugárzó kábelcsatornákat is ide lehet sorolni. Tehát, ezáltal tulajdonképpen megszűnt a korábban kétpólusúnak nevezett televíziós politikai tér. Ezzel együtt pedig egy erőteljes kormányzati médiabirodalom alakult ki a közszolgálati csatornákon, EchoTV-n, HírTV-n, és az egyéb politikai tartalmat sugárzó kábelcsatornákon, mint például: a Story4 vagy az ATV. A kutatás is azt bizonyítja, hogy a médiastruktúra átalakulásának hatására, a magyar lakosság körében az utóbbi öt évben csökkent a politikai-közéleti kérdésekkel foglalkozók aránya. A felmérésből ugyanis kiderül, hogy az emberek kiábrándultsága és a közügyektől való elfordulása a teljes népesség 47%-át érinti, miszerint ezek az emberek kevesebb időt töltenek közéleti tájékozódással, mint 5 évvel ezelőtt. Az is kiderül, hogy a médiafogyasztási szokásokat az életkor nagyban befolyásolja, ugyanis a kor előrehaladtával csökken a közösségi oldalak tájékozódásában betöltött szerepe. A kutatás során arra is fény derül, hogy a párszimpátiával rendelkezők két csoportra oszthatók. A kormánypárti szimpatizánsok ugyanis elsősorban a közszolgálati csatornák (rádió és televízió egyaránt) adásait követik és az ezekkel szinkronban álló – nyomtatott vagy online – sajtótermékeket részesítik előnyben (pl.: Origo, Magyar Nemzet), amíg a baloldaliak nagy része az RTL Klub nézőszámát gyarapítja, emellett az ATV, a Népszava és a Klubrádió Tehát Magyarországon a legjelentősebb médium a politikai-közéleti tájékozódást illetően a televízió, melyben az egyik legfontosabb szerepet az RTL Klub tölti be, ugyanis a válaszadók 73 %-a heti rendszerességgel nézi a csatornát, ezt pedig 62 %-al a TV2 követi. Ebből az következtethető, hogy a két legnagyobb kereskedelmi csatorna véleményformálónak minősül az emberek körében, ami a tudatukra is kihat.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediapolitikak.blog.hu/api/trackback/id/tr427949974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása