a média egy hatalmi ág

mediapolitikak

mediapolitikak

A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon /7

2015. október 08. - horvathdorka

A médiairányítás gyakorlata szempontjából a felmérés eredményeinek kiértékelése a következő: Az első felmérésből láthatjuk, hogy a lakosságnak a túlnyomó többsége továbbra is a televízióból tájékozódik a politikáról. Ezt a platformot az internet követi, mely azonban nem teljes népességre vetítve értékelhető, sokkal inkább a fiatal, 18-29 évesek körében igen népszerű. A többi médium pedig gyakorlatilag jelentéktelen ezekhez képest. A médiairányítás szempontjából tehát továbbra is a televíziós szereplés a leginkább kifizetődő módszer arra, hogy eljussunk az emberekhez.

Az idő múlásával azonban, ahogy az újabb generációk felnőnek, már az internet fogja átvenni a televízió vezető helyét, ezért mindenképp nagy figyelmet kell fordítani ennek a lehetőségnek a kiaknázására. A második felmérésben azt látjuk, hogy milyen a politikáról nem tájékozódók iskolázottság és kor szerinti megoszlása. Főleg az alacsony végzettségű fiatalok közül kerülnek ki azok, akik nem követik rendszeresen a politikai történéseket. Ez azért lehet, mert nem érzik magukénak a politizálást, valamint a politikai színtér sem igyekszik közel kerülni ezekhez a rétegekhez. Véleményem és meglátásom szerint a jelenlegi politikai élet inkább egyfajta megszokottság szerint működik. Vannak vezető pártok, melyek egymás közt cserélgetik a hatalmat, ezek többnyire fix szavazóbázissal bírnak, akik az idősebb korosztályból kerülnek ki. A fiatalok pedig szinte teljesen kimaradnak ebből. A harmadik felmérés a napilapok olvasottságát mutatja be. Több, mint katasztrofális a kép. A helyi lapok gyakorlatilag toronymagasan vezetik a listát. Ez azért lehet, mert az embereket a környezetükben történtek jobban érdeklik, mint a politikai történések, vagy a bulvársajtó. Azonban egészében vizsgálva a felmérést kijelenthetjük, hogy az olyan hagyományos médium, mint az újság leáldozóban van. Korábban írtam, hogy a hangsúly idővel az internetre tevődik át, miközben a tv továbbra is igen fontos csatornát jelent. Így célszerű az újságok helyett a tv-re és az újmédia eszközeire építkezni. A negyedik felmérés azokat a tv csatornákat mutatja meg, amelyekből a népesség leginkább tájékozódik a politikáról. Gyakorlatilag a kereskedelmi csatornákat nézve szereznek információkat az emberek. Az RTL Klub és a TV2 ezért toronymagasan vezeti a listát. Ez azért lehet, mert a közszolgálati, illetve a kifejezetten politikai csatornákat (ATV, HírTV) az emberek túlságosan „töménynek” érzik. A kereskedelmi csatornáknak pedig alapvető célja a szórakoztatás. A szórakoztató elemek közé becsempészett néhány politikai hír pedig könnyebben emészthetővé válik. Ezzel szemben a rádiókból való tájékozódás szinte elenyészőnek tekinthető a tv-hez képest. A hetilapok olvasottsága a legeslegalacsonyabb. Néhány százalékot ér csak el. A napilapokhoz hasonlóan ez a forma is kiveszőben van, nem éri meg foglalkozni ezzel a platformmal médiairányítási Érdekes statisztika a facebook-jelenlét. A diagram remekül kimutatja, hogy a fiatalok körében igen népszerű a közösségi oldal. Ebben remek lehetőség rejlik. Ugyanis úgy vélem, hogy a facebook egyfajta gyűjtőoldalként is működik. Nem kell külön hírportálokat böngészni, újságokat vásárolni, vagy a tv-t nézni, hanem az ember felmegy a facebookra, kedveli a híroldalakat és egy helyen tud közösségi életet is élni, valamint tájékozódni a világról. Az, hogy ez a tájékozódás mennyire széleskörű, most nem téma, ugyanakkor a médiairányításnak célszerű erre a csatornára odafigyelnie és a benne rejlő lehetőségeket kihasználnia! A lehetőségek kihasználását azonnal láthatjuk is, hiszen a diagram szerint a Jobbik magasan veri a többi pártot, hisz saját tv csatornája nincs, így a rendelkezésére álló lehetőségekkel igyekszik élni, és láthatjuk, hogy ezt jól is alkalmazza. Abszolút folyamatos a facebook-jelenléte, és a kimutatás szerint jelentős azoknak a száma, akik a Jobbikot követő ismerőseiktől szereznek információkat. Ez egy kicsit másképp értelmezett kétlépcsős-hatás modell. Ezek a számok és arányok pedig a blogolvasási szokásokban is megjelennek. A részletesen lebontott kérdéseket félretéve, és a nagy egészt vizsgálva azonban továbbra is az a tendencia, hogy kevesen olvasnak/tudakozódnak politikai témában. Ez alig változik az évek múlásával. Az azonban mindenképp érdekes, hogy a megkérdezettek jelentős része több szögből vizsgál meg egy adott témát…legalábbis saját bevallásuk szerint nem csak a véleményükhöz közel álló portálokat olvassák, hanem az eltérő véleményeket is. Számomra ez kevéssé hihető adat.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediapolitikak.blog.hu/api/trackback/id/tr427950004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása