a média egy hatalmi ág

mediapolitikak

mediapolitikak

A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon /9

2015. október 08. - horvathdorka

A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a politikai tájékozódás legfőbb forrásaként továbbra is a televízió szolgál. A lakosság bő kétharmada még mindig a TV-ből értesül a politikai, közéleti ügyekről. A második helyre az internet zárkózott fel, kiszorítva a rádiót és a nyomtatott médiát, illetve a 18-29 évesek csoportjában a képdobozzal is holtversenybe került. A felmérésből - nem meglepő módon - az is egyértelműsíthető, hogy túlnyomórészt az idősebb korosztály tagjai szeretnek politizálni. A fiatalok negyede nem tájékozódik rendszeresen politikáról, közéletről. Az írott sajtó kategóriájában hagyományosan a helyi, megyei lapok szerepelnek első helyen. A kategória képviselői közül népszerűségük alapján megemlítendő a Blikk, valamint a Metropol. A politikai napilapok közül hagyományosan tartja népszerűségét a Népszabadság és a Magyar Nemzet. A felmérés témája szerint a televízió-csatornák közül vezető szerepnek örvendhet az RTL Klub, melyet a TV2 követ, megelőzve a közszolgálati csatornákat. A rádióadók közül előkelő helyen szerepel a Kossuth és a Petőfi, illetve a Class FM. Az internetes hírportálok kategóriájában továbbra is az origo és az index a két leglátogatottabb. Egy 2015-ben készült kutatás nem hagyhatja figyelmen kívül a facebook-jelenlét kérdését sem. Bizonyára senki számára sem jelent túl nagy újdonságot, hogy a faceboook-jelenlét az életkorral fordítottan, míg a végzettséggel egyenesen arányos. A facebook-használók közül kiemelkedően magas arányban képviseltetik magukat a jobbikosok, melyre fiatal életkoruk magyarázatul szolgálhat. Megállapítható, hogy a politikai tájékozódásban a facebook szerepe elhanyagolható. A teljes népességet vizsgálva arra a következtetésre juthatunk, hogy a fiatalabbaktól az idősebbek felé haladva csökken a faceboook szerepe a tájékozódásban, mely azzal magyarázható, hogy egyre kevésbé jellemző az életkor előrehaladtával a jelenlét. A facebook használói között ugyanakkor megfordul ez az összefüggés, az oldalon jelen lévő idősebbek jóval nagyobb arányban használják tájékozódásra, mint a fiatalabbak. Az, hogy a facebook használóinak körében is kimagasló a jobbik-szavazók politikai tájékozódása az oldalon, arra utal, hogy nem csupán az átlagosnál alacsonyabb életkoruk köti őket a többi szavazói csoportnál erősebben a facebookhoz. Az információáramlás jellemző terepe a közösségi oldal ebben a csoportban. A lakosság elenyésző hányada, csupán az emberek tizede olvas politikai, közéleti témájú blogokat, jellemzően fiatal értelmiségiek. A jobbikosok majdnem ötöde rendszeresen pásztázza az ilyen tartalmakat. A politikából való kiábrándultságot jelzi, hogy a megkérdezettek jelentős része saját bevallása szerint kevesebbet tájékozódik, mint öt évvel ezelőtt. Sokan csalódottságuk miatt fordultak el a politikai témáktól. A válaszadók jelentős részének informálódása kiegyensúlyozottnak mondható, azaz nem csak a saját nézetéhez közel álló hírforrásokból tájékozódik.

A bejegyzés trackback címe:

https://mediapolitikak.blog.hu/api/trackback/id/tr677950018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása